.


Solidní MLM

                                   Co je vlastně MLM?

Je to způsob organizování prodeje výrobku nebo služeb, které je založeno na zapojení co největšího počtu prodávajících (vytvoření široké sítě distributorů) tak, aby prodej byl pokud možno co největší a zboží nebo služby byly prodány pokud možno co největšímu počtu zákazníků. Je to způsob umožňující obchodníkům spekulovat se silou ústní reklamy.

Pro vysvětlení, co je MLM jsme použili publikaci Roberta G.Allena Mnohonásobný zdroj příjmů vydanou nakladatelstvím PRAGMA (z anglického originálu Multiple streams of income přeložila Jana Novotná). Z této knihy vyjímáme několik příkladů.

 

Hypotetický příklad

Předpokládejme, že doporučujete své sestře skvělou nově otevřenou restauraci (třeba Eden) Sestra s manželem restauraci navštíví a během jídla se jich číšník zeptá, jak se o restauraci dověděli. Sestra se zmíní o vás. Jak byste se cítili, kdyby vám majitel restaurace poslal děkovný dopis a poukázku na bezplatné jídlo jako ocenění toho, že jste jeho restauraci někomu doporučili? Majitel restaurace v dopise také vysvětlí, že díky vašemu doporučení restaurace Eden získala nového dlouhodobého zákazníka. Tento zákazník není výsledkem inzerátu ve Zlatých stránkách, ani reklamy v televizi, v novinách či v rozhlase, ale ústní reklamy ve vašem podání. Proto vás chce majitel restaurace za získání nového zákazníka odměnit. Pokaždé, když vaše sestra v budoucnosti navštíví Eden, pošle vám majitel poukázku na 10% hodnoty jídla jako další poděkování. Docela určitě to na vás zapůsobí natolik, že vybídnete další přátele, aby restauraci Eden navštívili. Po nějakém čase pomůžete získat desítky zákazníků měsíčně a můžete tak dostávat desítky poukázek (nebo taky jen jednu, ale o to na větší částku)

 

MLM v novém stylu

MLM systémy z 60. a 70. let minulého století nutily distributory, aby skladovali výrobky ve svých garážích a pak s nimi museli obcházet své přátele a příbuzné. Aby získali nové lidi, zvali každého na nekonečné večerní schůzky. není třeba říkat, že jen málo lidí tak přišlo ke skutečným penězům. Řada lidí to zklamaně vzdala a zůstali jim plné garáže zboží, kterého se nemohli zbavit. 

Současné praktiky společností zabývajících se skutečným MLM jsou však jiné. Dnes vám stačí najít najít zákazníky, udělat trochu papírové práce, odpovědět na otázky a zajistit určitý výcvik. A podnikáte. Osobně se tak zapojíte do získávání, vedení a výcviku několika (možná desítek) prvních distributorů ve vaší organizaci.... ale potom už celá věc začne mít svůj vlastní život. těchtoněkolik prvních lidí získá další, kteří pak zase získají další.... jestliže vytrváte, vaše organizace se bude po nějakém čase skládat ze stovek lidí, kteří budou kupovat výrobky - lidí, s nimiž jste se nikdy nesetkali a patrně nikdy nesetkáte, ale kteří vám budou pomáhat tvořit váš vlastní příjem. Příjem založený na provizi za to, že lidé, jež jste do systému přivedli, prodávají výrobky a tvoří tak zisk společnosti. 

Očekáváte-li však, že se jedná o bezpracný zisk, budete zklamáni. Mějte na paměti, že o bezpracných ziscích se dovíte jen a jen od lidí, kteří vás lákají do různých her, kde zaplatíte peníze za vstup a pak už jen čekáte (celkem určitě marně) že se vám peníze jen posypou. 

 

Základní otázky

Rovněž pro položení základních otázek a jejich zodpovězení jsme použili publikaci Roberta G.Allena Mnohonásobný zdroj příjmů vydanou nakladatelstvím PRAGMA (z anglického originálu Multiple streams of income přeložila Jana Novotná). 

 

Je skutečně tento obor legitimní?

Obvykle jedna z prvních otázek. Toto odvětví podnikání na celém světě spojilo prodeje za desítky miliard s více než 10 miliony aktivních distributorů. Ano, je nejen legitimní, ale je uznáváno za růstové odvětví budoucnosti. Upoutalo pozornost mnoha společností včetně Colgate-Palmolive, Gillette, Avon, Coca-Cola a dalších. Jen nedávno světový telekomunikační obr AT&T také začal prodávat své dálkové služby prostřednictvím MLM. 

 

Proč podnikat pomocí MLM a ne tradičně?

Snad nejlákavější výhodou je skutečnost, že je zde potenciál vytváření mnoho zdrojů příjmů z vaší vytvářející se skupiny distributorů. neobtěžují vás starosti se sháněním inventáře, zaměstnanců. Má to samozřejmě i své nevýhody. Pracovali byste z domu, což vyžaduje sebemotivaci a kázeň. Mohli byste se cítit i osamělí. pokusíme se srovnat výhody a nevýhody MLM oproti podnikání na základě v pevně budované firmě se zaměstnanci, inventářem apod. 

               

Klasické podnikání Síťový marketing třetí generace
Velmi vysoké poplatky za koncesi, povolení apod.  Malý počáteční poplatek distributora
Najímání prostoru pro kanceláře, prodejnu. Práce z domova, málo inventáře
 nebo vůbec žádný
Přijímání, řízení, výcvik zaměstnanců Získávání a výcvik dalších distributorů
Hromadění a inventarizace výrobků, dopravování a (nebo) dodávání výrobků Žádné starosti s distribucí, společnost dodává produkty přímo zákazníkům 
Vázanost v rámci pracovní
nebo prodejní doby 
Pružná pracovní doba 

 

Rozdíl mezi distributorskou sítí a spotřebitelskou sítí

Distributorská síť je založena na aktivních distributorech – prodejcích. Výhodou vlastnictví distributorské sítě je fakt, že aktivní prodejci vytvoří většinou větší zisk, než spotřebitelé, kteří si nakupují v malém, jen pro sebe, svou rodinu a blízké okolí. ALE – distributor je obchodník, nezáleží mu na tom, jaký produkt prodává, ale na tom, kolik vydělá. Pokud mu nabídne někdo za stejnou práci větší zisk, logicky přejde k firmě, kde si bude myslet, že dostane zaplaceno víc. Registrovaný spotřebitel – je zákazník, který si výhodně nakupuje. Dělá sice menší obraty, ale pokud je zvyklý někde dobře nakupovat, nepřejde tak rychle ke konkurenci. Spotřebitelská síť je daleko stabilnější! Aby vám fungovala distributorská síť musíte být nejen vy dobrým obchodníkem, ale musíte to naučit i ostatní. To není vůbec lehké. Oproti tomu naučit někoho výhodně nakupovat a s touto myšlenkou se pochlubit dál je mnohem jednodušší. Proto v budování spotřebitelské sítě mají úspěch i lidé, kteří obchodníky nejsou.